Kraj Sumerów we wczesnej fazie rozwoju nie był jednym, centralnie sterowanym organizmem państwowym, tylko szeregiem niewielkich regionów, z których każdy posiadał swojego władcę, własny okręg świątynny, przeznaczony dla boga opiekuna oraz niezależną sieć kanałów nawadniających. Regiony te zwane były państwami-miastami. Sumeryjskie państwo-miasto składało się z głównego ośrodka oraz kilku przyległych osad.
Ze względu na szczupłość źródeł trudno udowodnić jednolitość ustroju politycznego sumeryjskich miast, ale pewne jest, że jego ewolucja przebiegała od urządzeń ustroju rodowego do skupiania władzy w rękach jednostki.
Kiedyś sformułowano teorię, że ośrodki te tworzyły samodzielny kraj o ustroju teokratycznym, a cała ziemia orna należała do bogów. Świątynie zaś kontrolowały gospodarkę, a władca państwa-miasta był jedynie wyznaczonym przez bóstwo zarządcą czy też namiestnikiem. Instytucje religijne w Sumerze miały ogromne znaczenie, jednak niezaprzeczalne dowody handlu ziemią przez prywatnych właścicieli sprawiają, że pogląd ten okazał się uproszczeniem i w swojej pierwotnej wersji nie jest już powszechnie akceptowany.
Teoria opisująca strukturę polityczno-gospodarczą sumeryjskich państw-miast została zatem zmodyfikowana i porównana do piramidy, u podstawy której znajdowały się społeczności związane w sensie administracyjnym i ekonomicznym z poszczególnymi gospodarstwami świątynnymi - te z kolei złożone były z gospodarstw rodzinnych. Majątki świątynne, które obejmowały wszystkie zasoby danego państwa-miasta, w tym także ziemię orną, były uważane za własność bóstw, należących do lokalnego panteonu.
Wokół świętego okręgu miasta, gdzie znajdował się ziggurat i kompleks wielu świątyń oraz w późniejszych okresach w dziejach państwa również pałac króla rozrastały się skupiska ludzkie, tworząc większe aglomeracje o zwartej zabudowie. W ten sposób zrodziły się miasta otoczone warownymi murami. Zabudowa była na ogół nieuporządkowana, a miasta przecinały wąskie, niekiedy kręte lub ślepe uliczki. Wiele z nich prowadziło do głównej części miasta, czyli okręgu sakralnego i zespołu pałacowego. Z czasem ta oficjalna dzielnica została odgrodzona murem od pozostałej części osiedla i w ten sposób powstała warowna cytadela, mieszcząca najważniejsze instytucje państwowe (Ryc.1).
Nieustanne zmiany koryt rzek i duży stopień ich zamulenia sprawiały, że państwa-miasta były optymalnym rozwiązaniem politycznym. Powierzchnia ich była identyczna z zasięgiem systemów irygacyjnych, najczęściej zakreślanym przez granice naturalne: rzeki, ich dopływy, błota.
Rola polityczna każdego państwa była uzależniona od niezmienności koryta rzeki, przy którym było położone. Uzależnienie było tak duże, że każda próba połączenia miast w jeden organizm sumujący zasięgi systemów irygacyjnych z góry skazana była na niepowodzenie.
data utworzenia: 30.09.2010
ostatnia aktualizacja treści:
23.01.2021
źródła:
Historia Bliskiego Wschodu w starożytności - Julia
Zabłocka
Zapomniany Świat Sumerów - Marian Bielicki
Sztuka Starożytnego Wschodu - Antoni Mierzejewski
Północna Babilonia w okresie
wczesnodynastycznym - Dorota Ławecka